Vårprogram 2020

Saltsjöbadens Naturskyddsförening är den lokala kretsen av Svenska Naturskyddsföreningen i Saltsjöbaden/Fisksätra. Föreningen har knappt 600 medlemmar, inklusive familjemedlemmar. Förutom den verksamhet som presenteras i detta program bevakar föreningen den kommunala planeringen ur miljösynpunkt samt ägnar sig åt opinionsbildning i natur- och miljöfrågor.

På grund av Coronapandemin så har styrelsen beslutat att skjuta på de aktiviteter som ligger närmast i tiden. Vi återkommer med mer information så fort som möjligt!

Programmet i sammanfattning

21 mars                    INSTÄLLT – Fiskar i våra vatten

23 mars                    UPPSKJUTEN – Kretsstämma

28 mars                    UPPSKJUTEN till Prylbytardagen (oktober) – Klädbytardag

13 maj                      Bäverspaning vid Kranglan

28 maj                      Fågelkväll vid Skutviken

INSTÄLLT – Utställning: Fiskar i våra vatten

Lär dig mer om våra fiskar!

Vår utställning visar fiskar som finns i våra vatten, men några har vi tvingats skaffa från annat håll. Läget är inte så bra för många arter. Du får också veta vad föreningarna gör för att förbättra situationen för fiskarna och vilka möjligheter som finns att fiska med olika redskap. Vi får hjälp av kunniga elever från grundskolan. Utställningen sker i samarbete med Saltsjöbadens Fiskevårdsförening och Naturskyddsföreningen i Nacka.

När: lördagen den 21 mars från kl 10, guidning 11.30 och 13.30

Var: Saltsjöbadens Centrum (Tippen)

UPPSKJUTEN – Kretsstämma 2020

I år håller naturskyddsföreningarna i Saltsjöbaden och Nacka kretsstämmor samtidigt i Dieselverkstaden i Sickla.

När: måndagen den 23 mars kl 17.30 – 19.30

Var: Dieselverkstaden, lokalen Arenan på plan 3

Samling: Kl. 17.30 med mingel och tilltugg.

Föredrag: Kl. 18.00 öppet för alla med meteorolog Martin Hedberg:

Klimatet, vart är vi på väg?

För att möta klimatförändringar och andra miljöproblem så räcker det inte med små steg i rätt riktning. Omställningarna är så omfattande att forskarvärlden talar om transformativa förändringar. Det gäller både vad vi behöver förbereda oss på kommer att hända i naturen samt vilka mått och steg människan måste vidta för att begränsa omfattningen och konsekvenserna. I sin föreläsning berättar Martin om klimatförändringar, extremt väder, människans relation med naturen och hur man kan göra framtidsscenarier för att resonera om det obekanta.

19.00-19.30 Kretsstämma

UPPSKJUTEN – Klädbytardag

Varje år arrangerar Naturskyddsföreningen Sveriges största klädbytardag, och vår krets är med på tåget. Klädbytardagen handlar, som namnet antyder, om att byta kläder med varandra. Man tar med max 10 stycken hela och rena plagg som man lämnar in och så får man välja lika många plagg att ta med sig hem istället. Helt gratis!

När: Oktober

Var:

Hur:

Vandring från Lillängen till Kranglan med bäverspaning

Vi börjar i Lillängsskogen, förhoppningsvis räddad från byggplaner en gång för alla, ochavslutar i Kranglan vid Järlasjön. Där väntar bäver och storlom på oss och kanske även drillsnäppa och rödstjärt, men vi får definitivt se och höra många olika fåglar. På vägen dit passerar vi inte bara Lillängsskogen utan också naturområdet vid Järlavägen med gamla ekar och knotiga hällmarkstallar. Medtag kvällsfika!

När: onsdagen den 13 maj kl 18:00 – tills vi ser någon bäver… (man får förstås stanna hur kort eller länge man vill, förra året kom bävrarna när alla utom guiden och en till hade gått…)

Samling: Lillängens station, Saltsjöbanan.

Info: Ronny Fors: 073-80 24 543

Samarrangemang med Nacka naturskyddsförening.

Fågelkväll vid Skutviken

Området runt Skutviken bjuder på många olika miljöer: hällmarker, granskog, ädellövskog och stränder. Förutsättningar för ett varierat fågelliv med andra ord. Vi vandrar runt och lyssnar och spanar.

När: torsdagen den 28 maj kl 18.00

Samling: P-platsen vid Saltsjöbadens kyrkogård, Kyrkogårdsvägen 16.

De som vill ha lift samlas vid Neglinge station kl 17.50. Info: Jocke Nyberg, 070 317 32 24. E–post: jocke.nyberg@telia.com.