Vårprogram 2018

Saltsjöbadens Naturskyddsförening är den lokala kretsen av Svenska Naturskyddsföreningen i Saltsjöbaden/Fisksätra. Föreningen har drygt 550 medlemmar. Förutom den verksamhet som presenteras i detta program bevakar föreningen den kommunala planeringen ur miljösynpunkt samt ägnar sig åt opinionsbildning i natur- och miljöfrågor.

Nu är vårens program klart!

Programmet i sammanfattning

3 mars            Sjöfåglar på Skogsö

26 mars          Kretsstämma med föredrag

14 april            Fiskar i våra vatten

14 april            Klädbytardag

21 april            Vad händer i Skutviken i Skogsö naturreservat?

Sjöfåglar på Skogsö – för nybörjare och mer erfarna fågelskådare

Vi gör ett nytt försök i år och hoppas på kyla så att isen lägger sig på Baggen.

När isen ligger på Baggensfjärden samlas mycket sjöfågel på norra Skogsös västra strand på Boofladen, där vattnet är öppet.

Vanligaste arterna är gräsänder, storskrak, vigg, knipa, knölsvan, gäss och sothöns. Med lite tur så skådar vi även sångsvan, smådopping, strömstare och havsörn. En bäverhydda finns också att se.

Tanken är att vi går runt norra udden i lugn takt. Stigen längs vattnet har ett par besvärliga ställen som måste passeras med försiktighet. Vi är tillbaka vid utgångspunkten ca kl 11.30.

Kontaktperson Lennart Philip lennart.philip@gmail.com eller tel 717 93 77

När: Lördagen den 3 mars kl. 10.00 – ca 11.30

Var: Korsningen Dalheimsvägen/Rutger Fuschs väg på Skogsö

Medtag: Utrusta dig med oömma kläder, kikare och ev matsäck.

Kretsstämma (årsmöte) 2018

Kretsstämma med föredrag om Naturskyddsföreningens samarbete med miljörörelsen i syd (Afrika, Asien och Latinamerika). Både Naturskyddsföreningen i Saltsjöbaden och i Nacka har kretsstämma samtidigt i församlingshemmet så vi har möjlighet att mingla och höra vad som pågår i resten av Nacka. Kvällen avslutas med att vi bjuder på lätt förtäring.

När: Måndagen den 26 mars

Kl. 17:30 Samling och mingel

Kl 18.00 Kretsstämmor

Kl. 19:00-19:45 Föredrag: Så gör vi skillnad i världen!

Om Naturskyddsföreningen samarbete med natur- och miljöorganisationer och nätverk i Afrika, Asien och Latinamerika. Erika Eckeskog Kalu, programhandläggare på Naturskyddsföreningens rikskansli. Öppet för alla!

Kl. 19:50 Förtäring

Var: Saltsjöbadens församlingshem, Kyrkplan 2 (ca 10 minuters promenad från Tattby station)

Fiskar i våra vatten

En dag med information om och demonstration av fiskar och fiskeredskap. Många av fiskarna kommer från våra vatten. Du får veta vad föreningarna gör och vilka möjligheter som finns att fiska med olika redskap. Samarrangemang mellan Saltsjöbadens Fiskevårdsförening, med hjälp av skolelever, och Naturskyddsföreningarna i Saltsjöbaden och Nacka.

När: Lördagen den 14 april från kl. 10.00. Guidning 11.30 och 13.30.

Var: Tippen (Saltsjöbadens centrum)

Arrangörer: Naturskyddsföreningen i Saltsjöbaden, Naturskyddsföreningen i Nacka, Saltsjöbadens Fiskevårdsförening

Klädbytardag

För nionde året i rad arrangerar Naturskyddsföreningen Sveriges största klädbytardag.

Det går till så att vi byter kläder med varandra. Man tar max 10 stycken hela och rena plagg (vuxen eller barn spelar ingen roll) som man lämnar in och så får man välja lika många plagg att ta med sig hem istället. Helt gratis! Mer information på vår hemsida.

När: Lördagen den 14 april, kl. 12.00-16.00.

Var: Fiskarhöjdens kvartersgård, Ostronvägen 4

Hur: Buss 465 från Nacka Forum till Ostronvägen eller Saltsjöbanan till Fisksätra.

Arrangörer: Naturskyddsföreningen i Saltsjöbaden

Vad händer i Skutviken i Skogsö naturreservat?

Där det gamla varvet tidigare låg finns sedan många år planer att anlägga ett stor modern marina med plats för 200 båtar i vattnet, ett hundratal på land samt ett sextiotal parkeringsplatser med mera. Vi får höra mera om planerna samt samråda kring hur det går ihop med ett naturreservat och vad man alternativt skulle kunna använda marken till.

När: Lördagen den 21 april, kl. 10.00.

Var: Samling vid bommen över vägen ner till Skutviken (vid Frejvägen 25)

Arrangörer: Naturskyddsföreningen i Saltsjöbaden och Nacka miljövårdsråd

Här finns programmet som PDF för nedladdning.